شناسهٔ خبر: 172203 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راه‌های استان مرکزی آماده استقبال از زوار اربعین حسینی می‌شود

جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به نزدیک شدن سفرهای اربعین حسینی گفت: به منظور ارائه خدمات مطلوب تر به زوارالحسین(ع) ۴۰ کارگاه عمرانی از جمله لکه‌گیری و روکش آسفالت، خط‌کشی و... در سطح راه‌ها فعال هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به نزدیک شدن سفرهای اربعین حسینی اظهار کرد: خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین در پنج بخش مختلف شامل اقدامات راهداری، مدیریت حمل و نقل مسافرین، اجرای طرح‌های کنترلی، تمهیدات پدافند غیرعامل و فعالیت‌های فرهنگی برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به مسیرهای منتهی به اربعین در حوزه راه‌های استان افزود: ۱۳ محور در استان شامل آزادراه و جاده قدیم ساوه-تهران و ساوه-همدان و ساوه-سلفچگان، اراک-سلفچگان و بالعکس، اراک-توره-ملایر، خمین-الیگودرز و... در کریدور اصلی مسیر اربعین هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره با اقدامات انجام شده در محورهای اصلی در استان بیان کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران اربعینی حسینی و کاربران جاده‌ای، ۴۰ کارگاه عمرانی از جمله لکه‌گیری و روکش آسفالت، خط‌کشی، رفع نقاط پرتگاهی، نصب نیوجرسی و گاردریل، نصب تابلو و علائم و...در سطح راه‌ها فعال هستند.

جهانی همچنین در خصوص اقدامات برنامه‌ریزی شده برای مدیریت حمل و نقل مسافرین با استفاده از ناوگان عمومی خاطرنشان کرد: در این راستا تمهیدات لازم برای اعزام و بازگشت زائران با استفاده از ظرفیت ناوگان مسافری اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه برای جابه‌جایی زائران در ایام اربعین استفاده از تمامی ظرفیت ناوگان اتوبوسی پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: تمام ظرفیت‌های این ناوگان در آماده‌باش کامل هستند و در صورت نیاز از آنها استفاده می‌شود اما به دلیل جلوگیری از بروز مشکل برای مسافران اعزامی به سایر نقاط کشور، بخشی از ظرفیت ناوگان با نظارت این اداره کل به آنها تعلق خواهد گرفت و در صورتی که تخلفی در این خصوص از سوی شرکت‌های حمل و نقل صورت بگیرد طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه ارائه خدمات رفاهی مطلوب به کاربران جاده‌ای در سفرهای اربعین جزو اولویت‌های مهم این اداره کل است و در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: اجرای طرح‌های کنترلی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در این ایام توسط ۵۴ اکیپ به طور جدی پیگیری خواهد شد که شامل نظارت بر فعالیت مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی و شرکت‌های مسافربری و نظارت بر فعالیت رانندگان، مدیریت شبانه‌روزی ترافیکی توسط مرکز مدیریت راه‌ها و... می‌شود.

جهانی یادآور شد: به منظور خدمات‌رسانی به اسکان زائران در شرایط اضطرار نیز ۳۵ راهدارخانه استان آمادگی لازم را برای ایفای نقش دارند؛ همچنین راهکارهای لازم برای تأمین سوخت ذخیره بر اساس مصوبات کمیته حمل و نقل سوخت ستاد اربعین استان با هم افزایی دستگاه‌های عضو و همچنین تأمین ناوگان ذخیره اندیشیده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که طی سال‌های اخیر توسط این اداره کل در راستای خدمات‌رسانی به زائران صورت گرفته اعزام حدود ۷۰ نفر از کارکنان به پایانه مرزی مهران بوده است که این اقدام امسال نیز تکرار خواهد شد تا از نظر نیروی انسانی برای خدمت به زوار اعزامی از استان مرکزی کمبودی احساس نشود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی نیز گفت: به منظور استقبال از زائران پویش راه نجات نیز طی روال سال‌های اخیر در مسیرهای منتهی به اربعین برگزار خواهد شد که در این پویش برنامه‌هایی از جمله تعزیه‌خوانی، اجرای تواشیح و مدیحه‌سرایی، تبیین مسائل فرهنگی و مناسبتی با محوریت حماسه عاشورا و... تدارک دیده شده است.